ΥΓΡΑΕΡΙΟ Ψαλίδα 0,15 ευρώ μεταξύ Θεσσαλονίκης και Βόρειας Ελλάδας

Του Δημήτρη Τσάκωνα

Ετσι, η Θεσσαλονίκη, με τη μέση τιμή να φτάνει τα 0,91 ευρώ το λίτρο στα 62 πρατήρια του νομού, κατατάσσεται στη δεκάδα με τις ακριβότερες περιοχές διάθεσης υγραερίου κίνησης στη χώρα, ενώ η Μαγνησία (με μέση τιμή στα 0,76 ευρώ στα δέκα πρατήρια που λειτουργούν στον νομό) είναι μεταξύ των φθηνότερων.
Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης, σήμερα η μέση τιμή διάθεσης του υγραερίου κίνησης ανά λίτρο στους όμορους νομούς της Θεσσαλονίκης είναι 0,88 ευρώ στις Σέρρες, 0,88 ευρώ στην Πιερία, 0,84 ευρώ στο Κιλκίς, 0,91 ευρώ στη Χαλκιδική και 0,84 ευρώ στη Φλώρινα.

«ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ
ΓΙΑ ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΑ»

Για ελεύθερη αγορά, στην οποία καθένας
διαμορφώνει την τελική τιμή διάθεσης του υγραερίου κίνησης στον καταναλωτή και -συνεπώς- το κέρδος του με βάση τα λειτουργικά έξοδά του, κάνουν λόγο από την πλευρά τους οι πρατηριούχοι, οι οποίοι διαβεβαιώνουν ότι δεν πρόκειται για αισχροκέρδεια στον συγκεκριμένο κλάδο.
«Είναι ελεύθερη αγορά και δεν μπορείς να προκαθορίσεις σε ποια τιμή θα πουλά τελικά το υγραέριο κάθε πρατηριούχος. Μέσα στην τελική τιμή που φτάνει στον καταναλωτή συμπεριλαμβάνεται η τιμή πώλησης από τις εταιρείες διακίνησης υγραερίου, το ενοίκιο του πρατηρίου, οι μισθοί του προσωπικού και άλλα πάγια έξοδα, που καλείται να πληρώσει ο πρατηριούχος», εξηγεί, μιλώντας στη «ΜτΚ», ο κ. Δημήτρης Λαγός, πρόεδρος της Ένωσης Αερίων-Εναλλακτικών Καυσίμων Αυτοκίνητων Ελλάδος «Αεριοκίνηση». Όπως συμπληρώνει, αν η τιμή διάθεσης του υγραερίου καθοριζόταν από τους ίδιους, θα κατηγορούνταν για δημιουργία καρτέλ στον κλάδο...
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την ανάλυση της τιμής ημέρας διυλιστηρίου, η τιμή διάθεσης του υγραερίου ανά τόνο κυμαίνεται σήμερα στα 780 ευρώ, στα οποία προστίθενται 330 ευρώ που αφορούν τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ), 20 ευρώ για άλλους φόρους (ΡΑΕ, τελωνειακοί), το κέρδος της εταιρείας, το κόστος μεταφοράς και ο ΦΠΑ 23%. Ωστόσο, επειδή η διανομή του στους καταναλωτές γίνεται σε λίτρα (ένας τόνος υγραερίου ισούται με περίπου 1.856 λίτρα καυσίμου), η τιμή τού λίτρου για τον πρατηριούχο κυμαίνεται περί τα 0,70 ευρώ.
Παράλληλα, πρατηριούχοι της Βορείου Ελλάδος παρατηρούν ότι στους παραμεθόριους νομούς της χώρας αρκετοί συνάδελφοί τους ανεφοδιάζονται με υγραέριο κίνησης από τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βουλγαρία και Σκόπια), με χαμηλότερο κόστος και, άρα, χαμηλότερη τελική τιμή διάθεσης στον καταναλωτή. Όπως καταγγέλλουν ωστόσο οι ίδιοι, το υγραέριο αυτό είναι αμφιβόλου ποιότητας, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στα αυτοκίνητα όσων σπεύδουν να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ τους στις γειτονικές χώρες. Σύμφωνα με τους πρατηριούχους, δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου από το κράτος για την ποιότητα του υγραερίου που προμηθεύουν οι πρατηριούχοι τους ιδιοκτήτες ΙΧ, που είναι εφοδιασμένα με συστήματα υγραεριοκίνησης.

«ΕΧΕΙ ΠΕΣΕΙ Η ΖΗΤΗΣΗ»
Κατά τα λοιπά, οι πρατηριούχοι υποστηρίζουν ότι η ζήτηση από πλευράς καταναλωτών έχει πέσει: «Το κόστος μετατροπής τού βενζινοκίνητου αυτοκινήτου σε υγραεριοκίνητο, ο φόβος από πλευράς κόσμου και το ‘πράσινο φως’ στην κυκλοφορία ντίζελ αυτοκινήτων στην πόλη είναι μεταξύ των λόγων, για τους οποίους έχει μειωθεί το ενδιαφέρον του καταναλωτή για την υγραεριοκίνηση» εκτιμά, μιλώντας στη «ΜτΚ», ο κ. Χρήστος Σταυράκης, πρατηριούχος της Θεσσαλονίκης.
Όπως υποστηρίζει, η στροφή τού κόσμου προς το υγραέριο κίνησης δεν ήταν η αναμενόμενη, με αποτέλεσμα όσοι πρατηριούχοι επένδυσαν στο συγκεκριμένο καύσιμο να αντιμετωπίζουν σήμερα πολλά προβλήματα επιβίωσης.

ΟΔΗΓΟΙ: ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΓΙΑ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ
ΤΑ ΙΧ ΤΟΥΣ ΣΕ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ ΚΑΙ ΣΚΟΠΙΑ

Ολοένα και περισσότεροι κάτοικοι των παραμεθόριων νομών της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και Θεσσαλονικείς επισκέπτονται τις γειτονικές χώρες, για να εγκαταστήσουν σύστημα υγραεριοκίνησης στα αυτοκίνητά τους με κόστος χαμηλότερο από αυτό που καλούνται να πληρώσουν στα ελληνικά συνεργεία.
Το μέσο κόστος εγκατάστασης συστήματος υγραεριοκίνησης σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα κυμαίνεται περί τα 1.000 ευρώ, ενώ σε Βουλγαρία και Σκόπια η τιμή είναι μισή, καθώς η μετατροπή του αυτοκινήτου σε υγραεριοκίνητο κοστίζει περίπου 500 ευρώ: «Ωστόσο, αυτά τα συστήματα είναι χαμηλότερης ποιότητας και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις που έχει θέσει η ΕΕ», υποστηρίζει, μιλώντας στη «ΜτΚ», ο κ. Αλέξης Γεραντίδης, ιδιοκτήτης πιστοποιημένου συνεργείου τοποθέτησης συστημάτων υγραεριοκίνησης. «Παρατηρούνται έτσι προβλήματα στον κινητήρα του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα όσοι εγκατέστησαν συστήματα υγραεριοκίνησης στα αυτοκίνητά τους σε Βουλγαρία και Σκόπια να έρχονται σ’ εμάς, για να τα επισκευάσουμε με το ίδιο κόστος».
Όπως προσθέτει, εκτός των προβλημάτων που εμφανίζονται στο αυτοκίνητο, οι ιδιοκτήτες των οχημάτων, ελλείψει υπεύθυνης δήλωσης ότι η εγκατάσταση πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος, δεν μπορούν να τα περάσουν από έλεγχο στο ΚΤΕΟ: «Πολλοί έρχονται σ’ εμάς και μας ζητούν να τους δώσουμε υπεύθυνη δήλωση ότι η εγκατάσταση πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος, καθώς αυτή δεν παρέχεται στις γειτονικές χώρες. Ωστόσο, αρνούμαστε, επειδή δεν θέλουμε να έχουμε τέτοια ευθύνη...» σημειώνει ο κ. Γεραντίδης, προσθέτοντας ότι όσοι ενδιαφέρονται να μετατρέψουν σε υγραεριοκίνητο το αυτοκίνητό τους θα πρέπει να επισκέπτονται αδειοδοτημένα συνεργεία, ώστε να έχουν πλήρη τεχνική κάλυψη.

ΣΤΑΘΕΡΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ
ΓΙΑ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΙΧ

Σήμερα, το ενδιαφέρον για μετατροπή αυτοκινήτου σε υγραεριοκίνητο, μετά και τη μείωση που είχε παρατηρηθεί λόγω των φημών για αύξηση της τιμής του υγραερίου κίνησης, έχει επανέλθει, όπως σημειώνουν ιδιοκτήτες συνεργείων, στα προηγούμενα επίπεδα και παραμένει σταθερό όσον αφορά τους Θεσσαλονικείς. «Στο συνεργείο μας εξυπηρετούμε περίπου 100 αυτοκίνητα ανά μήνα», αναφέρει ο κ. Γεραντίδης.
Πρακτικά, η μέση τιμή για την εγκατάσταση συστήματος υγραεριοκίνησης κυμαίνεται περί τα 1.000 ευρώ, ενώ η απόσβεση του κόστους μετατροπής υπολογίζεται ότι γίνεται μέσα σε 8-9 μήνες. Το όφελος για τον ιδιοκτήτη ΙΧ που χρησιμοποιεί ως καύσιμο το υγραέριο (συγκριτικά με τη βενζίνη) αγγίζει περίπου το 40%. Ο χρόνος για τη μετατροπή του οχήματος είναι περίπου δύο ημέρες, ενώ το αυτοκίνητο, μετά την εγκατάσταση του συστήματος, είναι τελείως ασφαλές.
Όλα τα συνεργεία αναλαμβάνουν τη διαδικασία δήλωσης του συστήματος υγραερίου που έχει τοποθετηθεί στο αυτοκίνητο, ενώ παρέχεται και υπεύθυνη δήλωση ότι η εγκατάσταση πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος. Σημειωτέον ότι το σύστημα μπορεί να μεταφερθεί μελλοντικά αυτούσιο σε άλλο όχημα, ενώ το υγραέριο χρησιμοποιείται κατά βούληση και παράλληλα με τη βενζίνη ως καύσιμο, αυξάνοντας την αυτονομία του οχήματος.
Επιπλέον, στα υγραεριοκίνητα παρουσιάζεται μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέχρι και 15% και πλήρης εξάλειψη των μικροσωματιδίων που περιέχονται στα καυσαέρια της βενζίνης.

ΠΡΟΣΟΧΗ: ΔΕΝ
ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ...

Ωστόσο, όπως τονίζουν οι ιδιοκτήτες συνεργείων της Θεσσαλονίκης, ο κόσμος θα πρέπει να γνωρίζει ότι δεν είναι όλα τα μοντέλα αυτοκινήτου κατάλληλα, ώστε να μετατραπούν σε υγραεριοκίνητα. Έτσι, για να δουν αν το όχημά τους είναι κατάλληλο για την εγκατάσταση συστήματος υγραεριοκίνησης, θα πρέπει να το ελέγξουν σε κάποιο αδειοδοτημένο συνεργείο.